CPL: az új szabályok szerint lassú játék esetén kiküldhető lesz valaki a mezőnyből

2023. augusztus 14. – Szerző: Krikettgalaxis

Michael Hall, a CPL műveleti igazgatója szerint egyre hosszabb és hosszabb ideig nyúlnak el mostanában a mérkőzések, és ez ellen kellene tenni valamit. Most új szabályokat eszeltek ki, amelyek értelmében akár ki is állíthatnak egy mezőnyjátékost az utolsó játszma idejére.

(Egykor) fehér krikettlabda (illusztráció)(Egykor) fehér krikettlabda (illusztráció)

A kép szerzője: YellowMonkey/Blnguyen (Wiki Commons), licenc: CC BY-SA 3.0

Régen volt az 5-napos krikett, de az 1970-es évekre annyira felgyorsult a világ, hogy onnantól kezdve az egynapos mérkőzések váltak a legnépszerűbbé. A 21. század elejére tovább gyorsult az élet, és azóta már a 3–3,5 órás meccsek a legkedveltebbek, ám a sok taktikázás miatt némely esetben ezek hosszabbra nyúlnak a tervezettnél. Emiatt a világ több pontján vezettek már be olyan szabályokat, hogy mezőnybeli megszorításokkal büntessék a lassan dobó csapatot a félidő vége felé – de ilyen szigorú intézkedéseket, mint most a karibi CPL ligában terveznek, máshol még nem láttunk.

A CPL idei szezonja holnapután (magyar idő szerint már csütörtök éjjelre átnyúlva) kezdődik a férfi tornával, majd két héttel később elindul a női torna is. Az új szabályok mindkettőre vonatkozni fognak.

Az elvárások szerint a 17. játszmát 72 perc és 15 másodperc alatt be kell fejezni, a 18-adikat 76 perc és 30 másodperc alatt, a 19-ediknek 80 perc és 45 másodperc alatt a végére kell érni, míg a teljes félidő legfeljebb 85 percig tarthat. Túllépés esetén a következő büntetéseket róják ki:

  • Ha a 18. játszmát késéssel kezdi meg a dobó csapat, akkor eggyel több (öt) mezőnyjátékosnak kötelező bejönnie a belső pálya területére, így az ütősöknek egy kicsit könnyebb lesz a határütés.
  • Ha a 19. játszma elején késésben vannak, akkor már hat mezőnyjátékosnak kell a belső pályán lennie.
  • Ha a 20. játszma kezdődik késve, akkor szintén hatnak kell bent lennie, valakinek pedig el kell hagynia a pályát. Hogy ki legyen az, arról a csapatkapitány dönthet.

Bár a lassúság általában a dobó csapatra jellemző, de elképzelhető, hogy valami miatt az ütősök húzzák az időt. Ezt nem tudják pontosan mérni, de ha a bíró úgy érzi, hogy időhúzás történik, figyelmezteti őket, és két figyelmeztetés esetén 5 büntetőpontot írnak az ellenfél javára.

A dobók idejét a 3. számú játékvezető méri, és minden befejezett játszma után a pályán levő két bíró tájékoztatja a kapitányokat arról, hogy mi a helyzet az idővel. Ugyancsak folyamatosan értesül erről a helyszíni és a tévés nézőközönség is. Az esetleges sérülések, DFR-kikérések és az ütősök időhúzása esetén a dobó csapat idejének mérése megáll, tehát ezek nem számítanak bele a fent leírt időkeretbe.


Alapból nem látható kép
×